JufDebby.reismee.nl

Turkije dag 5

Turkije dag 5; Cultuur, Omgeving en Geschiedenis.

Vandaag zou het een vermoeiende dag worden volgens de meesters. We gingen naar een moskee, naar een museum en naar een waterreservoir. Ennnn allemaal te voet :( 's morgens om 9 uur kwam eenreisgids ons halen. Weten jullie wat eenreisgids is? Volgende week wil ik het van groep 3/4 horen! :) Het was een hele aardige meneer, die de weg wist in de stad en ons naar de goede plekken bracht.

Als eerst gingen we naar de blauwe moskee. Dit is voor de meeste mensen in Turkije, die Islamitisch zijn, als een soort kerk waar ze vijf keer per dag bidden. Het heet de blauwe moskee omdat er heeeeeel veeel blauwe tegeltjes in gemaakt zijn. Heel mooi en heel groot. Het is ook heel bekend en er komen veel toeristen, net als ik! We hebben een rondgekeken en foto' s gemaakt. Daarna zijn we naar de aya sofia gegaan. Dit was vroeger een kerk, toen werd het een moskee en nu is het een museum. Het was indrukwekkend om te zien hoe het eruit zag. Want er hingen beelden en schilderijen die je in een kerk tegen komt, maar ook dingen die je in een moskee tegenkomt. Dit hebben ze uit respect voor de kerk gedaan. Heel mooi!

Daarna gingen we naar een ondergronds waterreservoir. Dit is een heeeeele grote hal met water en licht. Hier werd het water opgeslagen voor het paleis van de sultan. Zo kreeg hij ook water uit de kraan hihi. Nu wordt het niet meer zo heel veel gebruikt, maar er komt wel water bij. Heel weinig, dat wel!

Nou, toen we klaar waren met alles bezichtigen, waren we toe aan een lekker lunch. Dus na een stukje lopen in de brandende zon, kwamen we bij een restaurant aan waar we zijn gaan eten. Ik had een lekkere Turkse pizza besteld, maar die kreeg ik helaas niet. Ze hadden iets verkeerd begrepen en kreeg iets verkeerd. Maarja, daarna kreeg ik toch wel mijn lekkere pizza. hahaha :) Heerlijk eten hebben ze hier, veel te veel joh.

Toen we uitgegeten waren, leidde de gids ons naar de grote bazaar. Dit is een overdekt winkelcentrum met wel meer dan 4000 winkels. Je kon er makkelijk in verdwalen en dat deden we natuurlijk ook :) :) Maar, je komt altjid wel ergens terecht, dus we hebben het hotel ook weer gevonden!

Om 8 uur hadden we afgesproken om weer bij het hotel te zijn. Dus zo gebeurd, zo gedaan. We wilden vandaag lekker feesten, morgen kunnen we namelijk UITSLAPEN. Dit heb ik de rest van de week nog niet kunnen doen haha. Om half 9 zijn we vertrokken naar Taksim. Dit is ook weer een klein centrum met veel winkels, restaurants en discotheken. We zijn meteen op zoek gegaan naar een restaurant, want we hadden nu alweer honger.

Na een lekkere hamburger met frietjes, besloten we om eens te gaan kijken wat er verder te doen was. En toch ruiken de mensen het als je toerist bent, ze hadden ons weer flink te pakken! We liepen een karaoke bar in, dit is een bar waar je zelf mee kunt zingen met de liedjes door een microfoon. Toen we daar stonden, kwam er een meneer vragen of we iets te drinken wilden. Nou ja, ik had geen dorst, dus sloeg ik even over. Maar anderen hadden wel drinken gepakt, zonder dat ze wisten hoeveel het kostte. Wat bleek? Het eerste drankje was verplicht en kostte 10 euro. Dus de meesten moesten 10 euro betalen voor een cola. Echt overdreven, dus zijn we boos weggegaan hihihi. Daarna hebben we wel nog iets gedronken en zijn we toch op tijd naar het hotel gegaan.

Hier nog flink wat gekletst en dit verhaaltje voor jullie gemaakt!

Nou en hier nog speciaal voor Evi: Het is geweldig in Turkije, vind het hartstikke leuk en we hebben heerlijk weer. Ook is het heel anders dan in Nederland. Niet alleen de mensen, maar ook de omegving natuurlijk en het weer. Alles! Echt superrrr. Maar ik mis jullie natuurlijk ook super erg. Morgen vliegen we terug naar huis en zal ik om 3 uur - half4 's nachts thuis aankomen en meteen lekker mijn bed induiken!

Dikke knuffel!

Reacties

Reacties

justin b

hoi juf debby

ik mis jou heeeeel erg. we lezen op school iedere dag je verhalen. ik vind ze leuk en spanend.

groetjes justin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!